Vanliga Frågor

FAQ

Är ni en auktoriserad återförsäljare?
Vi är auktoriserad återförsäljare på alla våra klockor.

Är era klockor CE märkta?
Ja. Vi jobbar endast med klockor som är godkända för den Europeiska marknaden. Detta betyder att alla våra klockor genomgått tester och är godkända mot bla nickel.

Kan jag finansiera mitt köp räntefritt?
Javisst kan du det. Via vår samarbetspartner Klarna erbjuder vi förmånlig avbetalning där du när som helst kan betala av hela beloppet. Kreditlimiten är 10 000 SEK.

Vilken garanti är det på klockorna?
Vi följer våra leverantörers garantivillkor vilket är 1-3 år. De flesta klockor har 2 års garanti.

På samtliga klockor lämnas garanti mot material – eller tillverkningsfel utan kostnad för köparen. Olika leverantörer har olika garantitider för sina klockor. OBS! Garantin gäller ej:

1. skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.
2. skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.
3. skador uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett
4.skador på läderarmband, plastband, länkar samt ytbeläggning på dessa, samt skador på uret.
5. fuktskador på ej vattentäta ur (vattentätt =5 ATM) Detta gäller även armband.
6. om serienumret har blivit ändrat eller utplånat (gäller ej varor utan serienummer) Eftersom man idag inte använder sig av garantibevis i samma utsträckning som man gjorde förr så är det kvittot på klockköpet som gäller som garantibevis. Ta gärna kontakt med oss om funderingar angående ditt klockköp skulle uppstå.

Vad händer om klockan går sönder?
Vid garanti skickas klockan till leverantören. Skulle det vara så att reparationen inte går på garantin eller försäkringen finns det möjlighet att få ett kostnadsförslag på reparationen.

Vad är er leveranstid?
Vår ambition är att leverera varor snarast möjligt. Beräknad leverans om varan finns i lager 2-5 arbetsdagar och om varan måste beställas hos leverantör 5-10 arbetsdagar. Vi kan inte aldrig garantera exakta leveranstider när klockorna beställs hos leverantören. Om leverantören inte har den i lager meddelas kund på mejl och vill kunden vänta på en klocka som leverantören inte har i lager är vi inte ansvariga för förseningar och långa leveranstider. Risken finns att väntetiden blir längre än väntat och det kan vi inte styra.

Vad är er fraktkostnad?
Vi bjuder på fraktkostnaden inom Sverige och våra paket levereras med Posten. Till våra kunder utanför Sverige varierar fraktkostnaden och vi skickar alla utlandsförsändelser med Posten.

Hur levererar ni klockan?
När vi skickar klockorna med DHL levereras dem till ett ombud. Dessa ligger oftast nära din adress för uthämtning. Det kan vara t ex. en bensinstation, kiosk, Konsum eller ICA. Avisering sker via sms eller e-post. Med sändningsnumret som skickas till kundens e-post adress går det att söka paketet och hämta ut det innan avisering.

Vad händer om jag ångrar mig?
I enighet  med distanshandelslagen erbjuder vi full ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit varan. För anvisningar om hur du returnerar en vara kontakta vår kundtjänst, [email protected]. Varorna får inte användas eller repas och de skall återlämnas i originalförpackning. Det åligger kunden att ombesörja och bekosta eventuell återfrakt. Mer information om returskydd via distanshandelslagen hittar du hos Konsumentverket

OBS. Skicka alltid e-post till oss och tala om att ni tänker återsända klockan. Glöm inte att skicka med försäkringsbeviset, faktura/kvitto och följesedeln. Vid retur står kunden för fraktkostnaden. KLOCKOROCHSMYCKEN.SE se löser ej ut paket mot postförskott. För snabb retur skall klockan skickas till:

Moderna Smycken
Smedjegatan 15,
553 20 Jönköping

Hur kortar jag länken?
Enklast är att man går in hos en urmakare eller klockbutik. Flera kunder undrar om vi kan korta länken innan vi skickar klockan och visst kan vi göra detta men då måste man tänka på att bytes och återköpsrätten försvinner. Du kan även korta länken kostnadsfritt på Moderna Smycken i Jönköping, för att göra detta behöver du ta med kvitto eller annat som styrker att du köpt varan på Klockorochsmycken.se

Hur kan jag betala min klocka?
Våra betalningsalternativ är följande:
Kortbetalning via VISA och Mastercard
Faktura via KLARNA.
Avbetalning via KLARNA och deras tjänst Dela upp betalningen.

Klockan är en present. Kan ni skicka den direkt dit?
Visst kan vi det men då måste klockan vara betald. Ange då i rutan för övriga meddelanden till oss vart du vill att vi ska skicka klockan.

Skickar ni ut spårningsnummer när klockan skickas från er?
Vi meddelar alltid via din registrerade mejl när vi skickar klockan och då i dom flesta fall med sändnings numer för DHL inom Sverige och sändningsnummer för DHL vid utlandsförsändelser. Får du inget sändningsnummer är det viktigt att kontakta kundtjänst.

Vem står för portot om jag behöver sända tillbaka en order?
Vid återsändande av en order betalar alltid kunden själv frakten. Vi rekommenderar att man skickar returen i  rekommenderat brev så att den kan spåras. OBS Vi löser inte ut postförskott.

Varför ser man inte lagerstatus?
Vi har idag tyvärr inte alla klockor i lager men vi har väldigt duktiga leverantörer så vi brukar kunna hålla vårt mål på att kunden ska ha sin klocka inom 2-10 arbetsdagar. Vid länge leveranstid får kunden ett mejl angående detta i sin orderbekräftelse!